Waarom je beter zelf muziekonderwijs kunt geven

Auteur Jennemieke Snijders vertelt:

Ik ben methodeontwikkelaar geworden om groepsleerkrachten en leerlingen plezier en vertrouwen in hun talenten te geven. 10 jaar geleden maakte ik de overstap van vakleerkracht naar methodemaker. Waarom?

Als vakleerkracht maakte ik tijdens de muziekles al het plezier met de leerlingen, terwijl vrijwel alle groepsleerkrachten aan de zijlijn gingen staan.

Vaak bang om te zingen, het 'verkeerd' te doen of gek over te komen. Ik keek naar hun verkramping en dacht: hoe kunnen deze leerkrachten ooit een veilige broedplek voor muziek en creativiteit cre√ęren als ze zelf bang zijn om te falen? Ik besloot me om te scholen tot conceptontwikkelaar, zodat ik leerkrachten goed gereedschap in handen kon geven waarmee ze zich gesterkt zouden voelen. 

 

Jennemieke Snijders, auteur Muziek & Meer

Auteur Jennemieke Snijders: "Talentontwikkeling begint met het geven van vertrouwen."


 

Niet speciaal talent, maar een groeimindset brengt kinderen verder.

Ik leerde alles over de breinprincipes en de mindset-theorie. Daarin vond ik de verklaring voor de huivering rond muziek.

Veel leerkrachten hebben gewoon nooit een rolmodel gehad van wie ze leerde: kijk, je bent veilig, je wordt niet beoordeeld, ik probeer het ook gewoon, muziek is een kwestie van dóen.

Ik leerde ook dat de mindset van groepsleerkrachten (en ouders) de allergrootse bepalende factor is voor de mindset van hun leerlingen. Als groepsleerkracht heb je dus levenslang invloed op de talentontwikkeling van je leerlingen. Extra stimulans voor mij om een krachtige, maar eenvoudige muziekmethode te ontwikkelen.


Ik leer nu groepsleerkrachten wat ik zelf heb geleerd:

Hoe je de ontwikkeling van muzikaal en creatief potentieel op gang brengt. En hoe jij het beste groeimindset-rolmodel wordt dat een leerling zich kan wensen.

Muziek & Meer is mijn gereedschap. Het is de samenvatting van al mijn kennis als vakleerkracht, muzikant, conceptontwikkelaar en BCL-professional. Verpakt in een laagdrempelige methode die aan de kerndoelen voldoet en waarmee elke groepsleerkracht zelf muziek kan geven. De methode omzeilt chronisch tijdgebrek en is geworteld in de breinprincipes.

 

 Kijk hoe de methode werkt >

 
 
 

Anouk Overman over muziekmethode Muziek & Meer

"Zo wordt muziekles geven voor leerkrachten ook weer leuk."

Anouk Overman
Muziekwetenschapper
UvA, Amsterdam

 

 

Elke Dinsbach over muziekmethode Muziek & Meer

"Iedere week wordt in elke klas zeker een half uur meer muziek gegeven."

Elke Dinsbach
Leerkracht onderbouw
KC de Dompelaar, Elsendorp

 

 

LKCA over muziekmethode Muziek & Meer

Competenties leerkracht: 100%
Leerlijn en leerdoelen: 100%
Inhoud: +

Resultaten uit muziekmethode-analyse
Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie Amateurkunst, LKCA, Utrecht

 

 Volg ons op Facebook

Muziek & Meer op Facebook


 

 

De kleine lettertjes

Uitgever: Tinksel
KvK 17210575
BTW NL 1654.45.889.B01
Uitgeefpartner: Lambo

 

Stel je vraag

Tinksel / Jennemieke Snijders
Heistraat 15
5725 AV Asten

Bel Jennemieke op 0493 842 228 of mail via [email protected]

Vraag de gratis proefcode aan

U heeft een onjuiste code ingevoerd. Probeer het aub nogmaals.
Je voor- en achternaam: *
Je e-mailadres: *
Je basisschool/instelling: *
Plaatsnaam:
Bewijs dat je geen spam-robot bent