Hoe zorg je dat kinderen willen leren? Zorg voor autonomie en status


 

Hoe krijg ik het kind in de leerstand?

De mate waarin een kind autonomie en status ervaart, bepaalt of zijn brein in de leerstand komt. Met autonomie bedoel ik de mate van invloed die een kind ervaart om zijn eigen keuzes en beslissingen te maken. Met status bedoel ik het aanzien dat een kind ervaart in een groep (of gezin).

Kortom: geef je een kind de ruimte om eigen keuzes en beslissingen te maken, dan wordt het leergieriger. En laat je tegenover de groep weten dat je het kind waardeert, dan zet het een stapje dichter richting de lesstof.  Zodra een kind meer autonomie en status ervaart, opent het brein zich om te leren.

Hoe kan dat dan?

Dat komt omdat het brein statusverhoging en meer autonomie als beloning ziet. Het brein maakt dopamine aan, wat nodig is om tot nieuwe inzichten te komen, creatief te zijn en te veranderen.

Hoe doe je dat, autonomie en status bevorderen?

Dat doe je bijvoorbeeld door kinderen uit te nodigen om mee te denken, opties te genereren, vragen te laten stellen, waardering te geven en trots te stimuleren.

En daar helpt de muziekmethode bij?

Ja. Elke werkvorm hebben we voorzien van een motiviatietip die je inspiratie geeft om het gevoel van autonomie en status van de leerlingen te verhogen. We hebben een videootje gemaakt waarin je kunt zien hoe dat in de praktijk werkt. Bekijk de video over werkvormen.

[Jennemieke Snijders werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal en conceptontwikkelaar bij Tinksel]

 

 
Onze zesde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Hoe klonken love songs in de middeleeuwen? Waar zongen troubadours over?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vijfde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ontdek wie Beethoven is en wat voor muziek hij maakte. En luister naar muziek uit de Romantiek.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vierde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Wat betekent 'feeling blue'? Hoe klonk bluesmuziek in de beginjaren van de vorige eeuw?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze derde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Leer om stap voor stap een basisritme te drummen, gewoon vanachter je tafeltje.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze tweede gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Bekijk samen filmpjes over hoe een elektrisch gitaar werkt en doe de elektriek-of-niet-quiz.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze eerste gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ga samen het rijmwoordenduel aan en cre√ęer je eigen rap. Inclusief werkblad.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Download 6 eenvoudige, laagdrempelige muziekspelletjes voor groep 3 t/m 8. De spelletjes komen uit Muziek & Meer Digtaal.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zorg dat je hun gevoel voor autonomie en status verhoogd. Lees hier op welke manieren je dat kunt doen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zeg je tegen jezelf ‚Äėik kan het NOG niet‚Äô in plaats van ‚Äėik kan het niet‚Äô, dan geef je je eigen brein een flinke dosis dopamine.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Hoe kom je als leerkracht in een leerproces waarin je eigen muzikale intelligentie kan groeien?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Probeer onze gratis Sinterklaas-muziekles voor digibord, onder andere met schoolinstrumenten en boomwhackers.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke overtuigingen geef je onbewust door? Doe de test.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Organiseer een instrumenten-vossenjacht, samen met de plaatselijke harmonie of fanfare.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Jouw enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Muziek heeft een eigen, unieke bijdrage aan het functioneren van het brein. Breinprofessor Erik Scherder legt uit.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Kun je kinderen een liedje aanleren, dan vinden collega’s je gauw muzikaal. Terwijl je in feite gewoon goed kunt lesgeven.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Geef feedback over dat wat je waarneemt. En op het proces dat tot het resultaat leidt.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke denkstrategie trainen kinderen die tegen de prestatie-meetlat liggen?
Lees verder >
 
 
 
//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/_news_ajax
16