Hoe word je muzikaler? 4 tips


Hoe kom je zelf, als leerkracht, in een leerproces waarin je muzikale intelligentie kan groeien?

Ten eerste helpt het om te weten dat je brein plastisch en maakbaar is.

Dit betekent dat je, ook als volwassene, steeds nieuwe neurale routes kunt aanleggen in je eigen brein. Je brein verandert onder invloed van dóen. En dat geldt dus ook voor muziek. Hoe vaker je aan muziek dóet, des te sterker je brein verandert.

Ten tweede doe je er goed aan om zelf te bepalen welke muzikale vaardigheden je wilt leren.

Door je eigen leerdoel te bepalen, zorg je zelf voor autonomie. Autonomie leidt tot aanmaak van dopamine in je brein. Dopamine zorgt ervoor dat je brein in een open leerstand komt.

Daarnaast ontstaat er focus als je je eigen doel bepaalt: je brein reageert alerter op alles waar jij van kunt leren.

Ten derde is het handig om in jezelf te onderzoeken welke mindset-snelweg je brein doorgaans neemt ten aanzien van je muzikale intelligentie.

Misschien denk je bijvoorbeeld ‘ik kan niet zingen’ of ‘ik ben niet muzikaal’. Dit staat je in de weg om je muzikale vaardigheden te ontwikkelen.

Zodra jij weet welke mindset-snelweg je brein automatisch neemt, dan kun je zeggen: ho ho, hier ben ik al bekend, ik wil nu graag linksaf, zodat ik een nieuw geitenpaadje in mijn brein kan aanleggen.

Ten vierde: zie jezelf als een leerprocesheld, die de uitdaging om zijn muzikale intelligentie te laten groeien vol overtuiging aan gaat.

Het feit dat je je muzikale vaardigheden wilt verbeteren en het leerproces aangaat, verdient bij voorbaat een medaille. Waardeer je eigen inspanningen. Je leerlingen zullen je dankbaar zijn.

[Jennemieke Snijders werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal en conceptontwikkelaar bij Tinksel]


 

 
Onze zesde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Hoe klonken love songs in de middeleeuwen? Waar zongen troubadours over?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vijfde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ontdek wie Beethoven is en wat voor muziek hij maakte. En luister naar muziek uit de Romantiek.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vierde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Wat betekent 'feeling blue'? Hoe klonk bluesmuziek in de beginjaren van de vorige eeuw?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze derde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Leer om stap voor stap een basisritme te drummen, gewoon vanachter je tafeltje.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze tweede gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Bekijk samen filmpjes over hoe een elektrisch gitaar werkt en doe de elektriek-of-niet-quiz.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze eerste gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ga samen het rijmwoordenduel aan en creëer je eigen rap. Inclusief werkblad.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Download 6 eenvoudige, laagdrempelige muziekspelletjes voor groep 3 t/m 8. De spelletjes komen uit Muziek & Meer Digtaal.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zorg dat je hun gevoel voor autonomie en status verhoogd. Lees hier op welke manieren je dat kunt doen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zeg je tegen jezelf ‘ik kan het NOG niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’, dan geef je je eigen brein een flinke dosis dopamine.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Hoe kom je als leerkracht in een leerproces waarin je eigen muzikale intelligentie kan groeien?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Probeer onze gratis Sinterklaas-muziekles voor digibord, onder andere met schoolinstrumenten en boomwhackers.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke overtuigingen geef je onbewust door? Doe de test.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Organiseer een instrumenten-vossenjacht, samen met de plaatselijke harmonie of fanfare.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Jouw enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Muziek heeft een eigen, unieke bijdrage aan het functioneren van het brein. Breinprofessor Erik Scherder legt uit.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Kun je kinderen een liedje aanleren, dan vinden collega’s je gauw muzikaal. Terwijl je in feite gewoon goed kunt lesgeven.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Geef feedback over dat wat je waarneemt. En op het proces dat tot het resultaat leidt.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke denkstrategie trainen kinderen die tegen de prestatie-meetlat liggen?
Lees verder >
 
 
 
//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/_news_ajax
14



Reageer

Naam:
Reactie:
Code: (onleesbaar?) code



Reacties

//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/comments_update
news_blog/2016/hoe_word_je_muzikaler
nl