Hoe motiveer je je leerlingen voor muziek? 4 trucs


Blog muziekmethode Muziek en Meer: hoe motiveer je je leerlingen voor muziek

Enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen. Maar hoe doe je dat?

Kijk in de spiegel

Zing ik met twinkeloogjes en een stralende lach ‘if you’re happy and you know it, clap our hands!’, dan heeft dat effect.

Leerlingen klappen in hun handen. Ze zingen. Ze doen mee.

Hier mijn trucs om jezelf – en dus je leerlingen – te motiveren voor muziek.

Kies muzieklessen waar jij je zeker bij voelt

Zingen is voor veel juffen en meesters de allerhoogste drempel om muziekles te geven. Dus als je liever niet zingt, zing dan niet! Muziek is zoveel breder dan zingen.

Er blijven genoeg werkvormen over om een volwaardige muziekles te geven. Je kunt samen luisteren naar muziek, vissen knutselen op onderwatermuziek, iets vertellen over Beatle-mania, muziek gebruiken om over verliefdheid te praten, om vertrouwd te raken met andere culturen, om rijmgedichten te schrijven, etc. Kijk verder, zet muziek breed in.

Gebruik muziek om ‘hogere’ doelen te bereiken

Muziek is supergeschikt om een veilige leeromgeving te creëren, vol onderlinge verbondenheid. Met muziek krijgen leerlingen het gevoel dat ze gehoord worden en dat hun stem ertoe doet.

Of zoals Marcel uit groep 7 het zegt: "Muziek is fijn, want dan mag ik meepraten." Of Eline uit groep 8: "Ik houd van snelle muziek, maar Lotte meer van rustige en dat is prima."

 

Geef je leerlingen autonomie

Schotel je leerlingen een paar keuzes voor. Bijvoorbeeld luisteren naar muziek, zingen van een liedje, zelf een muziekje componeren, vertellen over muziek, etc.

Leerlingen zijn dol op meebeslissen. En doordat jij zo ontdekt waar leerlingen de meeste zin in hebben, help je jezelf ook om gemotiveerd de muziekles te geven.

Gebruik muziek als energizer

Kakken je leerlingen in? Gooi er een liedje tussendoor, teken een beest dat bij de muziek past, doe een geluidsspoor-spel, laat leerlingen vertellen over hun favoriete artiest, etc.

Maak van muziek niet een doel op zich, maar gebruik het als wondermiddel dat leerlingen weer fris uit de ogen doet kijken. Klaar voor concentratiewerk.

[Jennemieke Snijders werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal en conceptontwikkelaar bij Tinksel]


 

 
Onze zesde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Hoe klonken love songs in de middeleeuwen? Waar zongen troubadours over?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vijfde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ontdek wie Beethoven is en wat voor muziek hij maakte. En luister naar muziek uit de Romantiek.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vierde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Wat betekent 'feeling blue'? Hoe klonk bluesmuziek in de beginjaren van de vorige eeuw?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze derde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Leer om stap voor stap een basisritme te drummen, gewoon vanachter je tafeltje.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze tweede gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Bekijk samen filmpjes over hoe een elektrisch gitaar werkt en doe de elektriek-of-niet-quiz.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze eerste gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ga samen het rijmwoordenduel aan en creëer je eigen rap. Inclusief werkblad.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Download 6 eenvoudige, laagdrempelige muziekspelletjes voor groep 3 t/m 8. De spelletjes komen uit Muziek & Meer Digtaal.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zorg dat je hun gevoel voor autonomie en status verhoogd. Lees hier op welke manieren je dat kunt doen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zeg je tegen jezelf ‘ik kan het NOG niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’, dan geef je je eigen brein een flinke dosis dopamine.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Hoe kom je als leerkracht in een leerproces waarin je eigen muzikale intelligentie kan groeien?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Probeer onze gratis Sinterklaas-muziekles voor digibord, onder andere met schoolinstrumenten en boomwhackers.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke overtuigingen geef je onbewust door? Doe de test.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Organiseer een instrumenten-vossenjacht, samen met de plaatselijke harmonie of fanfare.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Jouw enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Muziek heeft een eigen, unieke bijdrage aan het functioneren van het brein. Breinprofessor Erik Scherder legt uit.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Kun je kinderen een liedje aanleren, dan vinden collega’s je gauw muzikaal. Terwijl je in feite gewoon goed kunt lesgeven.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Geef feedback over dat wat je waarneemt. En op het proces dat tot het resultaat leidt.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke denkstrategie trainen kinderen die tegen de prestatie-meetlat liggen?
Lees verder >
 
 
 
//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/_news_ajax
9



Reageer

Naam:
Reactie:
Code: (onleesbaar?) code



Reacties

//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/comments_update
news_blog/2016/hoe_motiveer_je_je_leerlingen_voor_muziek
nl