Hoe krijg je je brein in een open leerstand? Deal dopamine!


Wat gebeurt er in je hersenen als je denkt in termen van ‘NOG niet’ in plaats van ‘niet’?

Wil je je eigen capaciteiten op het gebied van muziekonderwijs laten groeien, dan is het handig om je brein in groei mindset te krijgen.

Zeg je tegen jezelf ‘ik kan het NOG niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’, dan geef je je eigen brein een flinke dosis dopamine.

Dopamine is de belangrijkste beloningsdrug voor onze hersenen.

Onder invloed van dopamine staat je brein meer open voor nieuwe informatie en kun je beter tot nieuwe inzichten of ideeën komen.

Je brein wordt nieuwsgierig, geïnteresseerd en ontvankelijk voor nieuwe vaardigheden.

Zeg tegen jezelf ‘ik kan het NOG niet’.

En help zo je eigen brein om te leren, creatief te zijn en je muzikale potentieel te verkennen en te ontwikkelen.

[Jennemieke Snijders werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal en conceptontwikkelaar bij Tinksel]

 

zorg-voor-dopamine-in-je-brein

 


 

 
Onze zesde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Hoe klonken love songs in de middeleeuwen? Waar zongen troubadours over?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vijfde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ontdek wie Beethoven is en wat voor muziek hij maakte. En luister naar muziek uit de Romantiek.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze vierde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Wat betekent 'feeling blue'? Hoe klonk bluesmuziek in de beginjaren van de vorige eeuw?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze derde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Leer om stap voor stap een basisritme te drummen, gewoon vanachter je tafeltje.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze tweede gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Bekijk samen filmpjes over hoe een elektrisch gitaar werkt en doe de elektriek-of-niet-quiz.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Onze eerste gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ga samen het rijmwoordenduel aan en creëer je eigen rap. Inclusief werkblad.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Download 6 eenvoudige, laagdrempelige muziekspelletjes voor groep 3 t/m 8. De spelletjes komen uit Muziek & Meer Digtaal.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zorg dat je hun gevoel voor autonomie en status verhoogd. Lees hier op welke manieren je dat kunt doen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Zeg je tegen jezelf ‘ik kan het NOG niet’ in plaats van ‘ik kan het niet’, dan geef je je eigen brein een flinke dosis dopamine.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Hoe kom je als leerkracht in een leerproces waarin je eigen muzikale intelligentie kan groeien?
Lees verder >
 
 
 

 

 
Probeer onze gratis Sinterklaas-muziekles voor digibord, onder andere met schoolinstrumenten en boomwhackers.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke overtuigingen geef je onbewust door? Doe de test.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Organiseer een instrumenten-vossenjacht, samen met de plaatselijke harmonie of fanfare.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Jouw enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Muziek heeft een eigen, unieke bijdrage aan het functioneren van het brein. Breinprofessor Erik Scherder legt uit.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Kun je kinderen een liedje aanleren, dan vinden collega’s je gauw muzikaal. Terwijl je in feite gewoon goed kunt lesgeven.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Geef feedback over dat wat je waarneemt. En op het proces dat tot het resultaat leidt.
Lees verder >
 
 
 

 

 
Welke denkstrategie trainen kinderen die tegen de prestatie-meetlat liggen?
Lees verder >
 
 
 
//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/_news_ajax
15



Reageer

Naam:
Reactie:
Code: (onleesbaar?) code



Reacties

//www.muziekenmeer-digitaal.nl/page/comments_update
news_blog/2016/wat_is_het_effect_van_nog_niet_op_je_brein
nl